Er zijn boeken vol geschreven over leiders en wat hen succesvol maakt en nog meer boeken door deze succesvolle leiders zelf. Als je leest hoe inspirerend deze mensen zijn en welke mooie dingen ze hebben neergezet in de wereld, komt de volgende vraag misschien bij je boven: wat heb ik daar in mijn functie aan? Ik geef je 7 opvallende eigenschappen en bespreek hoe jij jouw leiderschap naar een ‘next’ level brengt.
1: Emoties zijn belangrijk voor ze
Succesvolle leiders begrijpen hun eigen emoties heel goed en zijn ook geïnteresseerd in de beleving van anderen. Wist je dat één onderzoek uitwees dat maar een klein deel van een groep succesvolle leiders in staat was om exact zijn of haar emoties te beschrijven op het moment dat ze beleefd werden?
Het is dus nog niet zo gemakkelijk om precies te weten wat je voelt in het moment en er ook nog eens passend naar te handelen. Hoe goed ben jij je bewust van je emoties? En ben je vaak bezig met hoe de ander zich voelt in een bepaalde situatie? Het is gelukkig wel te leren en een zeer belangrijke kwaliteit omdat onze emoties een groot deel van onze beslissingen bepalen.
2: Integriteit staat hoog in het vaandel
Succesvolle leiders zijn echt integer. Het lijkt misschien een dooddoener, maar vergis je niet: in de hoog competitieve omgevingen waarin veel leiders acteren is integriteit helaas geen vanzelfsprekendheid meer. De zakenwereld is gevuld met een ‘het-doel-heiligt-de-middelen-mentaliteit’ met alle mogelijke schandalige gevolgen van dien. Het vereist karakter en moed om eerlijk te gaan staan voor je waarden, daar trouw aan te blijven en ook onder druk steevast te kiezen voor wat juist is.
Dat geldt natuurlijk zeker voor leiders die grote organisaties leiden en economische impact hebben. Het geldt echter net zo goed voor de leider van een klein team of als je jouw klanten wilt meenemen in een ommezwaai in jouw branche. Door je integriteit kun je vertrouwen opbouwen dat nodig is om samen met anderen aan ‘grote’ dingen te bouwen.
“The best leaders are readers of people. They have the intuitive ability to understand others by discerning how they feel and recognizing what they sense.” ~ John C. Maxwell
3: Ze tonen moed
Moed is misschien een kwaliteit die je wat ongebruikelijk vindt in dit rijtje, maar zet het eens in perspectief. Acties zoals feedback geven, mensen aanspreken op hun gedrag, je kwetsbaar kunnen opstellen en impopulaire maatregelen nemen om het grotere doel te bewaken vereisen allemaal een bepaalde mate van moed.
Deze eigenschap is ook wel gedefinieerd als morele kracht. De kracht waardoor je kunt handelen naar eer en geweten. Vind jij het soms best moeilijk om moedig te zijn? Je bent beslist niet de enige, maar onderschat nooit welke blijvende indruk deze eigenschap kan hebben op anderen en wat dat voor jouw business én jouw persoonlijke groei kan betekenen.
4: Ze hebben een hoog zelfbewustzijn
Zelfbewustzijn ligt aan de basis van veel emotionele vaardigheden. Je erg goed bewust zijn van wat er bij jezelf gebeurt en hier sturing aan kunnen geven is essentieel voor een leider die zich dagelijks in interactie met anderen bevindt, maar ook tot bepalende besluiten moet komen. Vanuit je zelfbewustzijn kun je beslissingen nemen over je eigen gedrag en daarmee weer het gedrag van anderen beïnvloeden.
Je kunt oefenen met zelfbewustzijn door bijvoorbeeld dagelijks te noteren welke emoties bij je bovenkomen aan het begin of eind van de dag. Door je op vaste tijden te focussen op wat er in je omgaat train je jezelf om dit ook op andere momenten te doen. Ook als je niet zo’n schrijver bent zul je verbaasd staan over hoeveel inzicht zo’n simpele gewoonte je kan opleveren. Deze inzichten zijn heel bruikbaar in het sturing geven aan je reactie in verschillende situaties.
5: Ze stralen authenticiteit uit
Authentiek leidinggeven is een behoorlijke uitdaging. Met alle eisen die er aan je gesteld worden als je de kar moet trekken kan het een valkuil worden om een rolletje te spelen of een gezicht op te zetten. Toch zie je bij grote leiders dat zij het verschil maken door authentiek te zijn. Ze zijn helemaal zichzelf, onder wat voor omstandigheden ook, en doen geen concessies aan hun waarden. Dat betekent overigens niet dat ze bruut, onbeleefd of ongevoelig zijn. Het zichzelf zijn gaat niet ten koste van de waardigheid van anderen.
6: Ze besteden aandacht aan alle aspecten van hun communicatie
Goede leiders weten hoe belangrijk communicatie is. Ze besteden aandacht aan hoe ze overkomen, hoe ze hun boodschappen overbrengen en letten op hoe anderen reageren. Ze staan in verbinding met hun omgeving en gebruiken de signalen die ze opvangen om hun plannen en acties bij te sturen.
We communiceren allemaal elke dag. Hoe vaak sta jij stil bij hoe goed je luistert, ben je bezig om ook te letten op wat de lichaamstaal van de ander je vertelt of bereid je je voor op hoe jouw stemvolume en toon past bij wat je wilt zeggen? Waarschijnlijk communiceer jij ook vaak op de automatische piloot en doe je wat je ‘altijd’ doet. Probeer de komende tijd eens aandacht te geven aan één bepaald aspect van je communicatie of vraag er eens feedback op en sta open voor de inzichten die dit je brengt. Wat kun jij verbeteren in je communicatie?
7: Ze zijn enorm doelgericht
Leiders die veel bereikt hebben – alleen, maar ook zeker samen met anderen – hadden een enorm scherpe focus op hun doel. Ze wisten exact wat ze wilden bereiken en bleven dit voor ogen houden ook als de koers veranderde. Het managen van emoties en mensen is onlosmakelijk verbonden aan een doel. Zonder dat doel voor ogen kun je niet bepalen wat belangrijk is en welk gedrag passend is in een bepaalde situatie.
Het zal je niet ontgaan zijn dat veel van deze opvallende punten positieve eigenschappen zijn en veel raakvlakken en overlap met elkaar hebben. Dat komt omdat veel eigenschappen onderdeel zijn van emotionele intelligentie, een raamwerk van vaardigheden dat in het bijzonder voor leiders erg van nut kan zijn. Emotionele intelligentie helpt jou om in verbinding met jezelf en anderen jouw doel glansrijk te behalen.
Veel innovatieve en creatieve mensen schonken de wereld hun uitzonderlijk vooruitstrevende ideeën en idealen. Zij veranderden met hun creaties de levens van mensen voor altijd. Een opvallend gemeenschappelijk punt dat je vindt bij de echte leiders: bijna al deze mensen waren uitzonderlijk goede emotiemanagers. Ze wisten heel goed hoe hun eigen emoties in elkaar zaten en waren vervolgens ook meesterlijk in het omgaan met de emoties van anderen. Dit alles in combinatie met de focus op hun doel. Daarbij raakten ze mensen op een manier die verder ging dan een moment van inspiratie. Zij veranderden de manier waarop mensen dachten en handelden diepgaand. Bijzonder, nietwaar?
En nu hoor ik graag van jou. Beantwoord in het reactieveld de volgende drie vragen. Zo kunnen anderen ook leren van jouw ervaringen.
-
Op welke manier probeer jij emotiemanagament onderdeel te maken van jouw leiderschap?
-
Hoe zouden de mensen die met jou gewerkt hebben dat over 5 jaar beschrijven? Wat zou ze daarbij het meest zijn bijgebleven over de manier waarop je nu met ze omgaat?
-
Hoe helpt emotiemanagement volgens jou om verbinding in organisaties tot stand te brengen?
“This one step – choosing a goal and sticking to it – changes everything.” ~ Scott Reed
Vraag 3: Hoe helpt emotiemanagement volgens jou om verbinding in organisaties tot stand te brengen?
Vraag 2: Hoe zouden de mensen die met jou gewerkt hebben dat over 5 jaar beschrijven? Wat zou ze daarbij het meest zijn bijgebleven over de manier waarop je nu met ze omgaat?
Nogmaals de vragen zodat je alleen op reply hoeft te drukken.
Vraag 1: Op welke manier probeer jij emotiemanagament onderdeel te maken van jouw leiderschap?