De waarde van verbinding in organisaties.
Organisaties kunnen niet groeien zonder verbinding. Sterker nog, ze blijven voortbestaan op basis van de verbinding die ze hebben met hun doelen, hun mensen en hun klanten. Die elementen moeten goed verzorgd worden en in balans met elkaar verbonden zijn, wil er groei mogelijk zijn. Merk jij als leidinggevende ook wel eens dat je vergeet om daar voldoende aandacht aan te besteden? Is het in jouw organisatie een ondergeschoven kindje geworden. Wordt het als moeilijk, onnodig of onbelangrijk gezien? Een gemiste kans. Eén die trouwens wel heftige gevolgen heeft. Vooral voor de mensen die de organisatie zo succesvol maken. Waarom zou je een kans op groei versterken laten schieten?
Verliest onze maatschappij langzaam de verbinding?
Quote uit: ‘Kies voor Verbinding’:
“In onze maatschappij zijn we voortdurend op zoek naar een nieuw evenwicht als het gaat om verbinding.”
We willen verbonden zijn, denk maar aan hoeveel tijd en geld besteed wordt aan aanwezigheid op social media. We willen verbonden blijven met onze klanten. Tegelijkertijd worden medewerkers steeds flexibeler ingezet en willen we in toenemende mate sturen op resultaten. Medewerkers moeten de klus klaren, maar hoeveel middelen worden ingezet om deze pilaren van onze dienstverlening in hun kracht te zetten? Is er ruimte om die verbinding te versterken? Misschien zijn er in jouw organisatielandschap ook continue veranderingen. Reorganiseren, downscalen, “lean-en-mean”, flexibiliseren? Wat blijft er dan nog over van die verbinding? Of raken we die langzaam een beetje kwijt in al het verander-geweld?
Quote uit: ‘Kies voor Verbinding’:
“Onze wereld verandert in hoog tempo; de snelheid en mate van groei om ons heen zijn ongelooflijk groot. In een wereld waarin groei en ontwikkeling zo belangrijk zijn, hebben we elementen nodig die deze groei en ontwikkeling ondersteunen. Elementen die ons helpen de verbinding niet kwijt te raken.”
Jouw rol in het verbinden
Oké, dus er verandert veel, ook in jouw omgeving. Ja, je wilt er als leidinggevende zijn voor je mensen, maar er ligt ontzettend veel op je bordje. Je ziet dat er kansen te verzilveren zijn, maar hoe krijg je mensen mee en houd je ze aangehaakt? Emotiemanagement kan je hierbij helpen. Je als organisatie op een open, doelgerichte en diepgaande wijze verbinden met je mensen. Dat kan op allerlei manieren. Het begint wel bij jou. Bij je houding, bij de kennis die je hebt over je eigen emoties en bij hoe open je staat om te leren hoe je de emoties van anderen kunt onderscheiden en gebruiken om gezamenlijk doelen te bereiken. Stel je eens voor als alle leidinggevenden in jouw organisatie dit zouden ondersteunen. Emotiemanagement is bewust anders leren kijken, kiezen voor verbinding en doelgericht handelen. Ook in jouw organisatie kan dit een plek krijgen. Het gaat om het inzetten van de verbindende schakel.
Quote uit: ‘Kies voor Verbinding’:
“Als jij in staat bent om emoties op waarde te schatten in het proces, kun je ze voor je laten werken in plaats van alleen maar als vervelende bijzaak te beschouwen.”
Emoties zijn de verbindende schakel. Misschien heb je nooit zo naar ze gekeken. Stonden ze je altijd meer in de weg. Dat kan anders.
Jouw rol in het verbinden
Oké, dus er verandert veel, ook in jouw omgeving. Ja, je wilt er als leidinggevende zijn voor je mensen, maar er ligt ontzettend veel op je bordje. Je ziet dat er kansen te verzilveren zijn, maar hoe krijg je mensen mee en houd je ze aangehaakt? Emotiemanagement kan je hierbij helpen. Je als organisatie op een open, doelgerichte en diepgaande wijze verbinden met je mensen. Dat kan op allerlei manieren. Het begint wel bij jou. Bij je houding, bij de kennis die je hebt over je eigen emoties en bij hoe open je staat om te leren hoe je de emoties van anderen kunt onderscheiden en gebruiken om gezamenlijk doelen te bereiken. Stel je eens voor als alle leidinggevenden in jouw organisatie dit zouden ondersteunen. Emotiemanagement is bewust anders leren kijken, kiezen voor verbinding en doelgericht handelen. Ook in jouw organisatie kan dit een plek krijgen. Het gaat om het inzetten van de verbindende schakel.
Quote uit: ‘Kies voor Verbinding’:
“Als jij in staat bent om emoties op waarde te schatten in het proces, kun je ze voor je laten werken in plaats van alleen maar als vervelende bijzaak te beschouwen.”
Emoties zijn de verbindende schakel. Misschien heb je nooit zo naar ze gekeken. Stonden ze je altijd meer in de weg. Dat kan anders.
De voordelen van verbinden
In mijn boek ‘Kies voor Verbinding’ vertel ik je waarom aandacht geven aan verbinding zo belangrijk is. Misschien is dat niet het eerste waar je aan denkt als je aan het veranderen bent in een organisatie. Toch zijn groei en verbinding onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Kun jij de juiste prioriteit geven aan verbinding in jouw context? Wat levert het jou op? Hier zijn een aantal voorbeelden:
- Een organisatie die wendbaar en flexibel is; intern en extern kan inspelen op veranderingen in de markt en groeibehoeften
- Medewerkers die communicatie gebruiken om elkaar verder te helpen, om verbonden te blijven met de leiding, de juiste kennis en ondersteuning in te zetten waar nodig
- Minder productiviteitsverlies doordat motivatie, bezieling en verantwoordelijkheden in balans met elkaar zijn
Dit zijn slechts enkele voordelen die emotiemanagement, gericht op het versterken van verbinding in jouw organisatie kan hebben.
En nu hoor ik graag van jou. Beantwoord in het reactieveld de volgende drie vragen en deel waar voor jouw het belang van verbinding in zit. Vergeet niet je naam erbij te zetten 😉
-
Welke voordelen zijn gezien de ontwikkelingen in jouw context momenteel het belangrijkst voor je? Zijn er ook andere voordelen die je ziet die niet genoemd zijn?
-
Wat zijn de speerpunten in jouw beleid momenteel, waar verbinding onderdeel van moet zijn?
-
Hoe kan er meer verbinding gezocht worden in jouw organisatie, terwijl zaken steeds meer verregaand anders georganiseerd worden?
Vraag 3: Hoe kan er meer verbinding gezocht worden in jouw organisatie, terwijl zaken steeds meer verregaand anders georganiseerd worden?
Vraag 2: Wat zijn de speerpunten in jouw beleid momenteel, waar verbinding onderdeel van moet zijn?
Nogmaals de vragen zodat je alleen op reply hoeft te drukken.
Vraag 1: Welke voordelen zijn gezien de ontwikkelingen in jouw context momenteel het belangrijkst voor je? Zijn er ook andere voordelen die je ziet die niet genoemd zijn?