De mythes rond emoties
Over emotie doen de raarste verhalen de ronde, echte mythes. Zo zouden ratio en emotie van elkaar gescheiden verlopen in ons brein en een soort tegenhangers van elkaar zijn. Emotie zou onbetrouwbaar zijn en voor goede beslissingen moeten we vooral maar van onze vertrouwde logica uitgaan. Dan nog de professionele invalshoek; als je het voor mekaar wilt krijgen op je werk moet je vooral de emoties links laten liggen (met je rechter hersenhelft, best lastig) want als professional kom je alleen verder als je je intelligentie gebruikt. En al helemaal als je leiding geeft aan mensen, want dat zijn van die emotionele wezens, die hebben duidelijk sturing nodig. Zo!
Je voelt hem al, als je tot hier gelezen hebt en net als ik inmiddels ook kromme tenen hebt, dan snappen we elkaar; dit is natuurlijk allemaal klinklare onzin. Al hoewel dat zo voelt, zeg je dat misschien nu ook weer niet met zoveel overtuiging. Hoe zit het dan allemaal precies? Doe even mee met een ouderwets potje mythes aan diggelen slaan (werkt uitstekend als uitlaatklep, just don’t get anybody hurt :-)
Mythe 1: ratio vs emotie
Er wordt nog altijd gedacht dat ratio en emotie lijnrecht tegenover elkaar staan. Rationele beslissingen nemen zou ‘heilig’ zijn en emotie moet vooral vermeden worden.
Dankzij vernieuwende inzichten vanuit de neurowetenschappen weten we nu meer over de cognitieve processen van ons brein. Waar ratio en emotie voorheen nog als twee aparte werelden werden gezien en ook al te vaak als tegengesteld blijkt dat in onze hersenen ze juist met elkaar in verbinding staan. We kunnen niet eens tot een rationeel besluit komen, zonder de hulp van onze emoties.
De boodschap:
Aanvulling in plaats van tegenstelling, EN-EN in plaats van OF-OF.
Mythe 2: emotie = zwakte
Er is een toenemende invloed van typisch vrouwelijke waarden merkbaar die doorzet in het zakelijke leven. Hierbij gaat het om waarden als zorg, vertrouwen, innerlijke groei, verantwoordelijkheid én meer aandacht voor emotie.
Het feit dat de maatschappij meer aandacht vraagt voor welzijn in plaats van welvaart en kwaliteit voor kwantiteit plaatst laat zien dat waardering voor gevoel en emotie een behoefte is. Dat die beweging gemaakt wordt blijkt uit nieuwe vormen van samenwerken, problematiek oplossen en organiseren, waarin participatie, delen, maar ook duurzaamheid en sociale innovatie een rol spelen.
De boodschap:
Emotie is natuurlijk iets uitgesproken menselijks en kennelijk verlangen we er allemaal naar. We vinden het alleen wel lastig om het soms een plek toe te kennen.
Mythe 3: professioneel succes = IQ
Lange tijd werd gedacht dat de standaard voor zakelijk succes zat in hoe slim mensen waren of hoeveel formele opleiding ze wellicht hadden genoten.
Sinds de introductie van emotionele intelligentie (EQ) weten we dat echt succes in grote mate bepaald wordt door wat we met onze emotionele vaardigheden kunnen bereiken.
De boodschap:
Zoals de bekende slogan luidt: “IQ gets you hired, EQ gets you promoted”.
Conclusie: emoties zijn nodig, nuttig en niet te vermijden. Vraag is wat ga jij ermee doen? Als je als leidinggevende tot de conclusie komt dat emoties voor jou nog onontgonnen gebied zijn, is het misschien tijd om je te verdiepen in wat ze voor jou kunnen betekenen.
Wil jij daarover in gesprek? Meld je hier aan. Ik help je graag!
Geef een reactie