Reorganisatie.
Totdat je er een hebt meegemaakt zegt het woord je misschien niet eens zo veel. Voor veel mensen is een reorganisatie dan ook niet meer dan een vage term die gebruikt wordt in een kort nieuwsbericht over een grote organisatie. Voor een steeds grotere groep mensen is een reorganisatie een gebeurtenis in hun werkende leven die ze niet snel zullen vergeten…hetzij een positieve of een negatieve ervaring. Ik schreef een boek over de emoties tijdens een reorganisatie. Naar aanleiding daarvan in deze blog enkele handvatten om tijdens een reorganisatie jezelf niet te verliezen maar met motivatie en vanuit je eigen kracht te blijven staan. Dit zijn 5 dingen die je zeker niet moet doen als je in reorganisatie zit:
1. Je eigen emoties wegdrukken
Vergis je niet. Een reorganisatie is een emotionele gebeurtenis. Het kan je heel diep raken. Daar hoef je je niet voor te schamen. Het is heel normaal dat je onzekerheid ervaart, bang bent en misschien ook wel heel verdrietig. Het kan het einde van je loopbaan betekenen op een plek waar jij je misschien al jaren thuis voelt. Het slechtste wat je kunt doen is alsof er niets aan de hand is, alsof het je niet raakt. Sommigen doen dat misschien omdat ze niet als ‘emotioneel’ betiteld willen worden. Een denkfout die mensen vaak maken over emoties; als je doet of ze er niet zijn gaan ze vanzelf weg. Dat klopt niet. Met emoties moet je wel degelijk iets doen, alleen dan kun je hun kracht op een positieve manier aanwenden. Druk ze dus niet weg, ook als je in een omgeving bent die het moeilijk vind om er ruimte voor te vinden. In dit artikel lees je wat je wel kunt doen.
2. Anderen de schuld geven
Hoe verleidelijk het ook is, in werkelijkheid schiet je er niets mee op. Natuurlijk is er in een reorganisatie sprake van verschillende factoren, het ligt nooit helemaal aan 1 ding of 1 persoon. Laat je er niet toe verleiden om op je werk de schuld bij 1 iemand neer te willen leggen, hierdoor blijf je alleen maar in een negatieve spiraal hangen. Het kan best helpen om eens goed je hart te luchten in een andere omgeving dan werk, bijvoorbeeld bij een goede vriendin of familielid met een luisterend oor. Maar vermijdt het in je werkomgeving op zoek te gaan naar een zondebok.
3. De boel saboteren
Hier kijk je misschien van op, maar het gebeurt echt. Als je boos en gefrustreerd bent kun je misschien de neiging hebben je woede te koelen door dwars te gaan liggen of zelf fysiek dingen kapot te maken of mee te nemen. Woede is een normaal verschijnsel als we iets meemaken wat ons uit balans haalt, of we als bedreiging of gevaar zien. Er is dus niets mis met de emoties op zich. Het laat ons zien dat we ergens door geraakt zijn. Wat je doet met die emotie is essentieel. Laat je niet overweldigen door boosheid of frustratie en ga niet de boel saboteren. Uiteindelijk heb je daar alleen jezelf mee. De gevolgen van onbeheerste woede kunnen veel ernstiger zijn en in je nadeel uitpakken. Er zijn vruchtbaarder manieren om om te gaan met het gevoel dat het oneerlijk is.
4. Agressief worden
Hoewel ook dit misschien onwerkelijk lijkt kan er in de ‘heat of the moment’ veel loskomen. Laat je agressie niet de overhand krijgen. Als je merkt dat het lijkt alsof je emoties je teveel worden, verwijder je dan even uit de situatie. Letterlijk een luchtje scheppen kan al wonderen doen. Veel mensen trappen in de valkuil om in de situatie te blijven omdat ze denken dat het niet kan om juist dan weg te lopen. Als je echter kiest om even weg te gaan om later in alle kalmte het gesprek weer op te pakken laat je juist zien dat je bewust met je emoties omgaat. Je laat geen ruimte voor agressieve incidenten waar je verbaal of fysiek anderen schade kunt toebrengen. Je kunt later altijd uitleggen dat het even teveel voelde en dat je dringend een moment voor jezelf nodig had. Zorg dat je pas weer verder gaat als je het idee hebt dat je je gevoelens onder controle kunt houden. Zoek hulp daarbij als je meent dat het je niet alleen gaat lukken.
5. Geen afscheid nemen
Zeker als het proces lang voortduurt en afhankelijk van hoe de organisatie het inkleedt krijgen veel mensen niet de gelegenheid afscheid te nemen van hun werkplek en hun collega’s. Als het enigszins mogelijk is, probeer wel een manier te vinden om afscheid te nemen, al is het maar symbolisch. Zonder goed afscheid is een goed begin vaak ook onmogelijk, dus creëer hier ruimte voor. Ook als je er werkelijk geen zin in hebt in een groot knalfeest, probeer dan een vorm te verzinnen die jou de gelegenheid biedt om af te ronden, het voor jezelf wel af te sluiten, des te groter de kans dat je in alle rust aan iets moois nieuws kunt beginnen.Reorganisatie kan een behoorlijk ingrijpend proces zijn. Toch heb je wel de mogelijkheid enigszins te bepalen hoe dit proces voor jou verloopt, jij hebt de keus om zelf de regie te nemen…over jouw eigen gevoel en motivatie. Je kunt de uitkomst wellicht niet veranderen, wel hoe jij erin blijft staan.
Misschien heb jij uit eigen ervaring nog wel meer tips bij hoe je dat goed kunt doen. Deel ze hier.Als je hulp bij nodig hebt bij het bepalen van hoe nu verder neem dan gerust contact op.
Geef een reactie