Wat is emotie?

We hebben het er dagelijks over, we ervaren ze constant, ze hebben verregaande invloed op ons leven, dag in, dag uit. Ik heb het over emoties.

Ik bespreek vaak vraagstukken met mijn klanten, veelal leidinggevenden, over wat emoties betekenen, wat je ermee moet en hoe je er het beste mee kunt omgaan. Alvorens je daar in kunt duiken moet je eigenlijk eerst even terug naar de basis.

Wat betekent emotie eigenlijk?

Om de definitie zo simpel mogelijk te houden moet je 3 dingen onthouden:

  • Er is een prikkel

  • Er is een waarneming of evaluatie

  • Er is een lichamelijke sensatie of een uiting

Als je kijkt naar het woord ‘emotie’ in onze taal, dan is het afgeleid van het Latijnse ‘emovere’, dat ‘in beweging zetten’ betekent. En dat is ook exact wat emoties doen, ze zetten de boel in beweging.

Een emotie is dus een lichamelijke uiting (niet altijd waarneembaar voor de buitenwereld), als reactie op iets uit onze belevingswereld (prikkel kan van binnenuit komen; onze denkwereld of van buiten; extern) die ons in beweging zet. 

Ons brein is iedere microseconde bezig alle impulsen en informatie die voorbij komt te filteren en te reguleren. We zijn dus voortdurend bezig om onze emoties te controleren.

Waarom is dat eigenlijk van belang, dat we goed leren omgaan met emotie?

In algemene zin: onze emoties hebben ontzettend veel invloed.
Op onze aandacht, ons geheugen, onze taal en onze mentale en lichamelijke gezondheid om er maar een paar te noemen. Onze emoties hebben samenhang met onze gedachten, onze behoeften en onze waarden. Misschien is het belangrijkste om te melden wel dat emoties onze motivatie, onze communicatie en onze acties sterk beïnvloeden.

Emoties bepalen dus heel veel. Veel meer dan we denken. 
Dat is meteen ook de reden dat ze ook in zakelijke context van belang zijn. Als emoties zo bepalend zijn in het handelen van mensen dan is het nuttig om iets meer te begrijpen over hoe dat dan werkt. Wil je immers met mensen iets bereiken of relaties met ze bouwen, als leidinggevende bijvoorbeeld, dan zul je moeten weten hoe je met emoties kunt omgaan. Zo kun je er zowel binnen als buiten je organisatie voordeel van hebben in je relaties.

Leren over emotie

Er valt heel veel te leren over emoties. Waar begin je? Wat is nuttig? De volgende punten zijn beslist geen uitputtende lijst, dat zul je begrijpen.

Breinwerking:

Om beter te begrijpen waarom je bepaald gedrag waarneemt, moet je iets weten over de werking van ons brein in relatie tot emotie. Begrijp je het brein iets beter, kun je ook de mens iets beter doorgronden. Niemand hoeft de illusie te hebben dat we dat ooit helemaal gaan begrijpen, zelfs wetenschappers geven toe dat we maar net het topje van de ijsberg in beeld hebben. Maar dat hoeft je er als professional die veel met mensen werkt niet van te weerhouden dankbaar gebruik te maken van wat we al wel weten en er je voordeel mee te doen.

(Basis)emoties:

Het is goed om te weten dat er een aantal universele emoties zijn, de zogenaamde basisemoties, die ieder mens op soortgelijke manier tot uiting brengt. Daarnaast zijn er nog een ongelooflijk groot aantal andere emoties. Ze zijn veelal afgeleid van de basisemoties en je zult ze in verschillende gradaties van intensiteit per cultuur, omgeving en uiteraard per persoon tegenkomen.

Non-verbaal / verbaal:

Emoties leren herkennen, erkennen dat je ze waarneemt en de mogelijkheid om hier woorden aan te geven zijn vaardigheden die je helpen in het omgaan ermee. Zoals eerder gezegd hebben emoties duidelijk een lichamelijk aspect en dus is ook het waarnemen en interpreteren van wat er lichamelijk gebeurt een belangrijk onderdeel in het duiden van en omgaan met emoties.

Invloed en beïnvloeding:

We weten inmiddels dat emoties de kracht hebben om te beïnvloeden. Dat hoeft geen negatieve lading te hebben. Wellicht roept het beelden van controle en manipulatie op maar weten hoe je invloed kunt aanwenden in een leidende of sturende rol is heel erg nuttig en kan tot hele mooie dingen leiden. De werking van emoties in het proces van invloed begrijpen kan vaardigheden als motiveren, inspireren maar ook thema’s als verbinden en innoveren verrijken.

Ik noem deze punten omdat het in de context van leidinggeven, samenwerken en resultaten behalen groot verschil kan maken of je bepaalde kennis hebt van emoties en deze inzet. Wat je het meest zal helpen is niet zozeer de kennis (veel mensen vinden dit best een interessant onderwerp) maar vooral de mindset om er zelf iets mee te doen.

Wat kun jij met deze informatie over emotie?

Als jij succesvoller wilt zijn in alles wat je met mensen doet, dan is emotiemanagement onmisbaar. En dat proces begint bij jezelf. Bij wie jij bent en bij jouw eigen emoties en hoe je daarmee omgaat.

Beter omgaan met je eigen emoties opent de deur naar effectiever omgaan met medewerkers, collega’s, stakeholders, partners, je hele team of organisatie en niet te vergeten klanten. Stel je eens voor welke kettingreactie je teweeg kunt brengen.

Met je emoties aan de slag kan dus grote impact hebben. De manier waarop je jezelf aanstuurt, met anderen omgaat, hoe jij hun gevoel en gedrag beïnvloedt en uiteindelijk je resultaten vloeit allemaal voort uit begrip hebben van en managen van emoties.

Misschien vind jij dit interessante materie en heb je ja-knikkend dit artikel zitten lezen. Je bent van mening dat emoties inderdaad belangrijk zijn, ook in jouw omgeving.

Maar wat kun jij er nu mee? Vind je het toch ook wel lastig om nu concreet iets te gaan doen met dit onderwerp? Roept het stiekem toch ook wel heel veel emotie op bij jou (angst misschien of intimidatie)? Of heb jij eigenlijk niet zo veel met al die emoties en vind je dat het eigenlijk allemaal niet zo thuishoort in een werkomgeving?

Weet je, iedereen loopt in zijn of haar dagelijks werk tegen zoveel situaties aan, vaak staan we er niet bewust bij stil. Verandering aanbrengen daarin gaat meestal niet vanzelf maar het kan heel behulpzaam zijn om daar eens met iemand over te sparren. Je zult verbaasd staan over hoe vaak emoties een bepalende rol spelen in deze situaties en hoe je soms op eenvoudige wijze het tij kunt keren.

Mijn uitnodiging aan jou

Ik nodig je bij deze uit. Om dat gesprek eens aan te gaan. Om vrijblijvend te delen en inzicht te krijgen. In wat jou eigenlijk bezighoudt, waar je daarbij tegenaan loopt, wat het kan betekenen en hoe het beter managen van emoties ook jou kan helpen.

Laat je door niets tegenhouden om jouw ontwikkelingsstappen te maken en de resultaten te behalen die jij ambieert. Zeker als je dat niet alleen kunt, maar met anderen moet doen.

Meld je nu aan voor een gratis strategiesessie met mij. Ik spreek je graag!

Ja, ik wil zo’n gesprek