sociaal en duurzaam

Tijd voor verbinding?

Een tijdje geleden postte ik deze quote uit mijn boek ‘Kies voor Verbinding’. Vaak vragen mensen mij wat ze aan emotiemanagement en verbinding in organisaties hebben, wat het oplevert.

Allereerst versta ik onder emotiemanagement het vermogen van een individu of organisatie om emoties effectief te hanteren, met inzicht en een bepaald doel voor ogen. Hiervoor is het nodig dat je zowel denkt, voelt als doet. Vertaald naar een organisatie betekent dit de juiste informatie verzamelen en gebruiken, voeling houden en gedrag beïnvloeden en uitvoering geven aan gedefinieerd beleid.

Laat ik drie belangrijke redenen noemen waarom aandacht schenken aan deze aspecten een organisatie succesvoller maakt.

  • Onze maatschappij wordt steeds relatiegerichter

    Niet alleen de relaties met klanten, dus buiten de organisatie, maar zeker ook binnen de organisatie worden steeds belangrijker. De strijd om talent, het boeien en binden van een nieuwe generatie Millenials en hoe data voor klantenbinding kan zorgen zijn vraagstukken die al lang niet meer alleen op het bordje van een HR-afdeling liggen.

    Dit soort vragen zijn van strategisch belang. Ze vragen van de moderne leider niet alleen analytisch inzicht maar diepgaand inzicht in wat mensen drijft, verbindt en in actie zet. Hoe beter je kunt inspelen op gedrag van mensen, binnen en buiten je organisatie, hoe succesvoller je bent. Leiders kunnen daarom niet meer zonder het managen van emoties en het op een juiste wijze aansturen van gedrag.

  • Duurzaamheid duurt het langst

    Lange tijd hebben we de wereld om ons heen gezien als een eindeloze bron, die ongestraft geplunderd kon worden. Inmiddels weten we beter. We zijn druk doende allerlei initiatieven te ontplooien om duurzamer om te gaan met onze planeet en het leven erop. Niet alleen met het milieu moet zorgvuldig worden omgegaan ook met mensen. Sociale innovatie en duurzame inzetbaarheid zijn grote thema’s in organisaties geworden de afgelopen jaren.

    Hoe zorgen we dat we met z’n allen de steeds grotere berg werk aankunnen op een duurzame manier waarbij we ook nog genieten van ons werk en bovenal gezond blijven. Weten hoe mensen reageren op prikkels uit hun werkomgeving, hoe overbelasting te voorkomen, hoe je mensen productief en gemotiveerd houdt zijn allemaal thema’s die voordeel kunnen trekken van kennis van emotiemanagement. Bovendien kun je met verbindend leiderschap ervoor zorgen dat deze doelen kunnen worden nagestreefd zonder af te doen aan de resultaten van een organisatie.

  • Verbinding is de toekomst

    Kijk eens naar hoeveel meer we online verbonden zijn geworden in de laatste paar jaar. Waar je elkaar eerst een e-mailtje stuurde via de digitale snelweg zijn er nu zoveel apps waarmee je kunt communiceren dat de gemiddelde smartphone alweer geheugen tekort komt.

    Alle social media zijn gericht op mensen, producten en diensten in verbinding brengen met elkaar. Tegelijkertijd zie je een beweging waarbij velen een hang hebben naar ‘echt’ offline contact, niet gehinderd door constante appjes, pingetjes en piepjes. Welke weg men ook kiest, mensen willen steeds aan elkaar verbonden zijn en daarbij speelt gevoel een cruciale rol.

Wie neemt de leiding?

Bedrijven die het meest succesvol zijn zoals Apple, Google, Facebook of Coca-Cola hebben niet alleen met hun product maar ook met hun brand een gevoel van verbondenheid weten te creëren. Ze zijn daarin niet alleen succesvol gebleken maar zijn letterlijk verweven geraakt met het leven van mensen.

Who connects the world, owns it? Ga eens na wat dit voor leiderschap in organisaties betekent? Wat is er nodig om mensen te verbinden, zowel binnen als buiten de organisatie? De drie punten die ik heb besproken maken duidelijk dat het nu, meer dan ooit, tijd is om te kiezen voor verbinding.

Heb jij mijn boek ‘Kies voor Verbinding’ al gelezen? Je kunt het hier bestellen.

In het volgende artikel bespreek ik drie aspecten die jou kunnen helpen om verbinding tastbaar te maken binnen jouw eigen organisatiemuren…en daarbuiten.

BewarenBewarenBewarenBewaren