Jouw dagelijks ritme als leidinggevende is gevuld met interactiemomenten. Waarschijnlijk moet je met veel verschillende partijen communiceren. Meestal heb je een duidelijk verhaal voor ogen dat je wilt overbrengen, je weet wat je wilt en je wilt dat die ander dat ook zo snel mogelijk weet en ermee aan de slag kan. Negen van de tien keer heb je het idee dat anderen prima begrijpen wat jij bedoelt. Je verwoordt het helder en als het nodig is herhaal je het en licht je het toe. Toch gaat het in de uitvoering mis. “Wat gaat er niet goed?”, vraag je je misschien vertwijfeld af.

Een tijdje terug deelde een directeur deze ervaring met me: “Ik heb pas geleden een heel constructief gesprek gevoerd met een medewerker. Ik had echt het idee dat we een goed gesprek hadden gehad. Achteraf kreeg ik echter te horen dat de persoon het vreselijk vond en het helemaal niet als prettig ervaren heeft.” Hij uitte zijn verbazing over het gebeurde en gaf aan er echt “niks van te snappen”.

In communicatie kan veel misgaan. Je kunt verkeerd begrepen worden of de ander niet begrijpen. Hierdoor kan irritatie ontstaan, het kan onprettig worden in de verdere communicatie en het kan zelfs de relatie beschadigen.

Goed communiceren is meer dan alleen maar informatie uitwisselen, het gaat over verbinding maken. Verbindend communiceren gaat over het delen van gedachten en gevoelens, zonder oordeel, zodat afstemming plaatsvindt. Verbindend communiceren vraagt om aandacht van jou op een aantal gebieden. Ik onthul graag de geheimen die jouw communicatie een stuk effectiever maken.

Geheim 1 Verbindend Communiceren

Het gaat niet om jou, ook niet om mij maar om wat wij met elkaar doen.

Geheim 1 Verbindend communiceren

We zijn in ons druk en jachtig bestaan vaak gebrand op het overbrengen van ONZE boodschap. Als die duidelijk is kunnen we weer verder.

In het gesprek met de directeur stelde ik hem een paar vragen. Vraag jij jezelf dit wel eens af als je communiceert?

  • Hoe vaak besteed jij aandacht aan of en hoe de boodschap aankomt bij de ander en wat er daarna gebeurt? Sta daar eens bij stil.
  • Heb je gekeken naar wat jouw boodschap met de ander deed? Wat zag je? Heb je dat teruggegeven of hebben jullie het er over gehad?
  • Heb je geluisterd naar hoe de ander reageerde op wat je zei? Wat hoorde je, behalve zijn woorden, nog meer? Vielen je dingen op? En hebben jullie die besproken?
  • Heb jij voor jezelf helder wat de ander met jouw informatie gaat doen? En hoe weet je dat? Heb je het getoetst bij de ander?

Deze vragen zijn bedoeld om je bewust te maken van hoe vaak we in onze communicatie varen op onze aannames en oordelen. We menen vaak dat we iets hebben waargenomen, maar is dat wat we zien en horen of wat we denken? Hoe vaak neem je de moeite om na te gaan of wat je denkt ook klopt?

Verbinding maken

Door onze waarneming zuiver te houden van onze meningen en oordelen kunnen we de echte behoeften van de ander zien en deze naast onze eigen behoeften leggen.
Het vereist goede luistervaardigheden en aandacht voor de ander om jouw punt goed bij hem te laten aankomen. En dat geldt ook als je het niet met elkaar eens bent over bepaalde dingen. Juist dan is het extra belangrijk om je te richten op wat de ander nodig heeft. Door te vragen en te luisteren krijg jij een schat aan informatie die veel waardevoller is dan het ‘verhaal’ dat je misschien had klaarliggen om je punt te maken.
De directeur gaf mij later terug dat door tijdens gesprekken hier beter op te letten hij het gevoel had dat mensen hem veel eerder en beter begrepen dan vroeger. Het kostte hem allemaal minder moeite en het mooiste inzicht vond ik nog wel zijn lichtelijk verbaasde opmerking: “Het draait eigenlijk maar voor een heel klein deel om de inhoud en de rest gaat eigenlijk allemaal over communicatie en gevoel!”
Door inzicht in de behoeften van je gesprekspartner kun jij naar manieren zoeken om aansluiting te maken en daar ontstaat de echte verbinding!
handen schudden

Verbindend communiceren leidt dus tot:

  • Duidelijkheid en authenticiteit in je communicatie: wat je overbrengt sluit aan bij jou en komt helder over bij de ander.
  • Beter omgaan met jouw eigen emoties en daar helderheid in krijgen en vervolgens ook beter omgaan met de emoties van anderen met respect en begrip.
  • Verbeterde relaties waardoor je sneller en beter kunt aansturen, motiveren en tot overeenkomsten komen. Kortom, alles wat je met anderen doet wordt efficiënter, leuker en succesvoller!

Verbindend communiceren heeft nog meer geheimen. Ik deelde in dit artikel het eerste geheim met je: dat het niet alleen om jou gaat, maar ook niet alleen om de ander. Het gaat om de verbinding die je met elkaar maakt en hoeveel aandacht je hieraan besteed. Hoe beter je dit doet, hoe succesvoller datgene wat je in samenwerking met elkaar kunt doen. Het tweede en het derde geheim deel ik in de volgende artikelen met je.

Wil jij weten hoe je zelf ook beter verbindend kunt leren communiceren als leidinggevende? Ik nodig je van harte uit om met me in gesprek te gaan over dit onderwerp. Ik geef jou in dit gesprek in ieder geval drie strategieën die je direct kunt toepassen in je eigen situatie. Dat is toch zeker van waarde voor jou?

Meld je nu aan voor het gesprek en merk binnenkort al verschil in jouw communicatie!

Loading...