“If you think in negative terms you will get negative results, if you think in positive terms you will achieve positive results… So believe and succeed.” ~ Norman Vincent Peale

Bovenstaande universele waarheid is door veel wijze mensen bestudeerd en in veel vormen gedeeld. Het is een uitspraak die maar door weinig mensen goed begrepen en toegepast wordt. Vandaag wil ik hem delen met jou omdat jij als drukbezette leider niet altijd stilstaat bij de rol van jouw gedachten. Wist je dat je gedachten heel bepalend zijn voor de manier waarop jij jouw mensen aanstuurt en begeleidt en dan met name door een complex veranderingsproces heen? Hoe kun jij je gedachten en gevoelens positief aanwenden om jouw doelen te bereiken?

Ik zal de rol van gedachten en gevoelens kort samenvatten:
We worden wat we denken en wat we voelen is wat we doen. Dat betekent dat hoe jij denkt over verandering in jouw organisatie, maar vooral over de mensen die die verandering moeten omarmen en ook uitvoeren, cruciaal is. Wat voor invloed hebben jouw gedachten op dit proces? Ik kom er in mijn gesprekken met leidinggevenden een aantal tegen, ik deel deze 3 met je:

“De mensen zijn het toch nooit ergens mee eens, die werken altijd alleen maar tegen.”

Veel leiders geloven hier stiekem echt in. Door deze gedachte ga je ervan uit dat mensen een bepaalde houding zullen aannemen en sta je niet meer open voor wat je echt waarneemt bij ze. Uit individuele reacties, maar ook uit groepsgedrag, kun je juist zeer nuttige informatie halen over waar mensen op dat moment tegenaan lopen, waar eventuele weerstand vandaan komt en waar behoeften liggen. Alleen als je de moeite neemt om te onderzoeken of het wel klopt wat je in eerste instantie denkt, kom je tot verhelderende inzichten en goede besluiten.

“Wat je ook doet, je kunt het toch nooit goed doen.”

Ik interviewde eens een leidinggevende die een groot reorganisatietraject had begeleid. Zij zei dat ze deze gedachte een zwaktebod vond. Ik ben het met haar eens. Er van tevoren al van uitgaan dat niets wat je doet goed is en dat mensen je pogingen niet zullen waarderen is een zeer pessimistische en demotiverende gedachte die zijn weerslag heeft zowel op jezelf als op je medewerkers.
Natuurlijk zullen er op elk verandertraject aanmerkingen zijn, maar dat weerhoudt jou niet van de verantwoordelijkheid om de uitdaging aan te gaan om zaken zo goed mogelijk te regelen voor alle betrokkenen. Dat begint met de verbinding zoeken met de betrokkenen om gevoel te krijgen bij hoe je dat zo goed mogelijk kunt doen. Het is uiteindelijk ook eigenbelang. Door wel de juiste dingen op het juiste moment en de juiste manier te doen en hierin afstemming met je organisatie te bepalen kun je niet alleen een goed fundament leggen voor samenwerking aan de huidige verandering, maar ook voor verbeteringen in de toekomst.

“Ik kan beter alles zelf doen, dan weet ik zeker dat het goed gebeurt.”

Deze gedachte is een illusie. Je gaat er dan automatisch van uit dat een ander het niet kan. Ook al ben je er als leidinggevende misschien in de praktijk al vaker achter gekomen dat deze gedachte niet klopt, dan merk je dat je soms toch weer in deze (gedachte)valkuil stapt. Nu de druk hoog is en het succes en de continuïteit van het bedrijf onder de loep liggen is de neiging groot om alles naar je toe te halen of te gaan micromanagen. Nu is het echter tijd om ook in gedachten vertrouwen te kweken en vanuit die gedachten ook keuzes te maken in vertrouwen. Alleen op die manier kun je tijdig delegeren en ervoor waken dat je het overzicht verliest of door alles zelf te willen doen juist de kwaliteit van het werk ondermijnt.
Wat gebeurt er als je deze (negatieve) gedachten blijft hebben? Deze vraag kun je beantwoorden door de volgende vragen voor jezelf te beantwoorden:
  • Hebben deze gedachten een positief effect op jouw communicatie met je medewerkers?
  • Zou je door deze mindset gemakkelijk kunnen werken aan je relatie met je medewerkers?
  • Op welke manier helpt dit je medewerkers in het veranderingsproces?
  • Hoe stimuleer je een lerende houding vanuit deze gedachten?
  • Wat zeggen deze gedachten over jouw vermogen om jezelf te sturen?
Met andere woorden: helpen jouw gedachten je dichter bij je doel te komen of vormen ze eigenlijk een obstakel om je doel te bereiken? Als uit jouw gedachten aannamen en vooroordelen voortkomen, kunnen die jouw zicht op wat er mogelijk is binnen jouw organisatie, en misschien zelfs wel broodnodig, behoorlijk belemmeren. Je stuurt mensen helemaal de verkeerde kant op in plaats van de richting waar je graag heen wilt.
Ik zeg wel eens: “Als je naar je mensen kijkt met de bril van gisteren op, mis je een kans om ze vandaag in actie te zien.” Natuurlijk hebben medewerkers patronen, bepaalde hinderlijke gewoontes en geijkte uitspraken of reacties maar die heb jij ook!
Door onbevooroordeeld en vanuit empathie te luisteren en te interacteren met mensen kun je juist ook hun unieke talenten en kwaliteiten naar voren halen en koppelen aan wat er moet gebeuren om nieuwe kansen te creëren en te verzilveren voor jouw bedrijf.
Daar heb je wel een aantal basisuitgangspunten voor nodig, een positief ingesteld denkpatroon. Je kunt je de volgende dingen voornemen:
  • Je wilt ieder individu in het moment beschouwen, zonder vooringenomen houding alvorens je bijvoorbeeld een gesprek begint met iemand.
  • Je stelt je ten doel om minimaal één positieve kwaliteit van iemand te benoemen in een interactie.
  • Je spreekt met jezelf af dat je iedere negatieve gedachte over de verandering of een specifiek persoon bewust vervangt door een positief geformuleerde zin die een directe relatie heeft met jouw doel.
Er zijn natuurlijk nog meer punten die je bewust kunt kiezen met betrekking tot hoe je over dingen wilt denken. Je denken aanpassen is niet gemakkelijk, maar het levert je wel belangrijke resultaten op. Vergeet niet dat onze gedachten in directe verbinding staan met onze gevoelens; alleen die werken een stuk sneller. Als we op basis van een bepaalde negatieve gedachte of negatief gedachtenpatroon dus ook allerlei negatieve emoties ervaren, zal de weg naar een negatieve actie heel dichtbij zijn.
Kun je je voorstellen wat er gebeurt als jouw overwegend positieve gedachten leiden tot acties die anderen positief raken en een goed gevoel oproepen? Dat zal een rechtstreeks effect hebben op hun inzet, productiviteit en bereidheid om dingen anders te bekijken. Probeer je een beeld te vormen van hoe dit de ontwikkeling en groei binnen jouw organisatie zal beïnvloeden; zeker tijdens perioden van transitie waarin jij betrokkenheid en positiviteit juist zo hard nodig hebt om er een succes van te maken.

Het is beslist de moeite waard aandacht te geven aan je gedachten. Ze bepalen namelijk hoe jij er zelf in staat, wat je uitstraalt naar je mensen toe en geven aan waar jij je focus op legt. Wil jij positieve resultaten uit je organisatieverandering? Begin dan met positieve gedachten. Wil je daar graag ondersteuning bij, dan kun je een afspraak maken via de knop op de onderstaande banen.

Loading...