Hou jij het ook het liefst zakelijk en functioneel in je communicatie naar je mensen toe? Maar is dat genoeg om mensen in beweging te krijgen, zeker op cruciale momenten, als er zaken veranderd moeten worden of mensen extra moeten geven om een uitzonderlijk resultaat neer te zetten?

Wat nodig is om mensen in beweging te krijgen is verbinding. Dat vraagt iets extra’s van jou. In het vorige artikel in deze serie bespraken we hoe jouw communicatie al een stuk effectiever wordt als je je realiseert dat het niet om jou en ook niet om de ander gaat maar om ‘wij’.

Verbindend communiceren gaat ook over delen. Delen is vermenigvuldigen staat voor de mogelijkheid om meer opbrengst uit contact te halen als je deelt.

Geheim 2 Verbindend Communiceren

Delen is vermenigvuldigen

Geheim 2 Verbindend communiceren

We zijn in onze rol vaak vooral bezig met hoe we overkomen. Als we dat verschuiven en ons richten op hoe we ‘binnenkomen’ hoeven we misschien veel minder moeite te doen.

 Binnenkomen betekent dat je iemand raakt, dat je een gezamenlijk punt bereikt, dat je verbindt. In mijn WGO-rubriek deze week bespreek ik een treffend voorbeeld van emotiemanagement om verbinding te creëren waar een hele mooie les in ligt opgesloten.

Misschien omdat het gaat over verbinden en emoties je je lichtelijk ongemakkelijk begint te voelen nu, of al bijna geneigd bent te stoppen met lezen. Stop nog niet. What’s in it for you?

Wees eens eerlijk. Vind jij emotie tonen in je interactie met anderen onnodig, onprofessioneel, eng, ongemakkelijk of heb je het idee dat dit helemaal niet jouw manier is? Is al dat ‘softe gedoe nou nodig?’ Ik snap je. Je bent niet alleen. Toch kun jij dit wel degelijk gebruiken.

Laat ik beginnen met zeggen dat verbindend communiceren meer is dan alleen emotie laten zien. Ook de ‘extreme uitingsvormen’ waar je misschien aan denkt (huilen, fysiek contact…I get it) liggen net wat te ver uit je comfortzone. Maar niet alle uitingen van emotie hoeven gepaard te gaan met tranen, emotie uit zich in vele vormen. Ook hoef je niet per se klef te worden om emoties een plek te geven. Waar het om gaat is dat je je realiseert wat delen kan doen. Dat het onlosmakelijk gekoppeld is aan verbindend communiceren en dat dit jouw leiderschap heel erg kan versterken. Hoe dan?

Waarom delen vermenigvuldigen is

Delen zorgt ervoor dat we ons geborgen en veilig voelen, we herkennen dingen bij een ander en dat stelt ons op ons gemak. We voelen ons uitgenodigd om ook te delen en waardevolle informatie (verbaal en non-verbaal) wordt uitgewisseld en kan gebruikt worden.

Heb je het voorbeeld uit het andere artikel al gelezen? Stel je eens voor dat de juf geen idee heeft hoe de verschillende kinderen het afscheid beleefd hebben, kan ze dan haar werk goed doen? Met deze waardevolle kennis is ze een betere lerares en kan ze sneller inspelen op wat er bij haar leerlingen leeft of wat ze belemmert. Dat moet jou als leider aanspreken, ook jij wilt dit kunnen.

Delen geeft hoop en biedt perspectief omdat zaken gerelativeerd kunnen worden. In de uitwisseling zit ook de troost, de verzekering dat dingen goed komen en de mogelijkheid om in oplossingen en vervolgstappen te gaan denken.

Kun je je voorstellen welk effect het op de klas en de prestaties van de kinderen zou hebben als de juf die ochtend gewoon was begonnen met de rekenles alsof er niets gebeurt was? Met deze gedeelde ervaring hebben ze iets extra’s wat hen bindt en wat ze kunnen gebruiken om de toekomst verder vorm te geven. Jij bent als leider constant de horizon aan het afspeuren naar nieuwe kansen. Samen met anderen invulling geven aan die toekomst is ook dagelijkse kost voor je. Hoe creëer jij perspectief? Is delen onderdeel van jouw strategie?

 Delen laat ons verbondenheid voelen, we zien de menselijkheid bij elkaar en kunnen ons inleven in de ervaring van de ander. Doordat de emotie die erbij hoort er mag zijn, en geuit wordt komt de spanning en energie die eronder zit vrij en ontstaat er ruimte voor andere dingen.

Kun je je indenken hoe het zou zijn om les te geven aan een groep waarbij jij voelt wat zij ook voelen maar er geen ruimte is om dat te laten zien of delen? Zou je nog heel effectief zijn in wat je over te brengen hebt op zo’n groep? Met het delen van de emotie konden ze met elkaar erdoorheen en daarna ook met elkaar verder vanaf een gezamenlijk startpunt.

verbindend communiceren

Leuk zo’n voorbeeld, maar hoe werkt het in de grote-mensen-wereld? Volwassen mensen hebben dezelfde behoeften op emotioneel gebied. Ook jouw mensen willen gehoord en gezien worden, willen jou horen en zien en zich verbonden voelen rondom gebeurtenissen die hun professionele leven beïnvloeden. In het snelst ontwikkelende tijdperk in onze menselijke geschiedenis, waar er steeds meer van mensen gevraagd wordt, is er meer dan ooit behoefte aan leiderschap die dit faciliteert.

Het vraagt van jou dat je durft te delen, dat je open durft te staan en dat je durft te vragen naar de behoeften van anderen daarin. Dat je zelf voorbij de angst gaat om kwetsbaar te zijn, voor gek te staan of geen respect meer te krijgen. De kinderen in het voorbeeld zagen hun juf de leiding nemen en maakten een onvergetelijke gebeurtenis mee die hun leven zal vormen; ze zagen hoe het moest en voelden wat het met ze deed. Allemaal omdat een professional de leiding nam en durfde te delen kregen zij iets extra’s; ze leerden en groeiden allemaal, ook de leider.

De kracht van delen zit hem in het vermenigvuldigen. Je krijgt er zoveel meer voor terug dan je denkt te gaan verliezen. In plaats van status verliezen levert het meer respect op, in plaats van positie verliezen levert het meer inzicht over ieders positie op, in plaats van daadkracht verliezen levert het meer effectiviteit op; je kunt op een gezamenlijke basis sneller verder. Bovendien, mensen gaan ergens voor als ze zich verbonden voelen, dat geldt dus ook voor verbinding met jou.

Verbindend communiceren is niet alleen een keus maar ook een vaardigheid. Eentje die je heel veel gaat opleveren als jij de juiste keuzes durft te maken. Verbindend communiceren heeft als voordeel dat:

  • Je mensen eerder en makkelijker bereikt; er is openheid en vertrouwen en op die manier kun je goed samenwerken en sneller resultaten boeken
  • Je flexibeler wordt en je sneller kunt aanpassen aan wat nodig is in het moment. Effectieve besluitvorming komt tot stand als je goed contact maakt met wat de grootste behoefte is en hoe mensen hun talenten daarop kunnen laten aansluiten.
  • Er een sfeer ontstaat die uitnodigt tot leren en veranderen, dit heb je absoluut nodig als je innovatief wilt zijn en voorop wilt lopen als organisatie.

Verbindend communiceren is echt essentieel voor succesvol leidinggeven. Je weet misschien wel dat je ook aandacht voor de ander moet hebben en het kan zijn dat je voor je gevoel voldoende deelt van jezelf.  Toch kan het zijn dat je niet helemaal tevreden bent over je leiderschap omdat de resultaten van je aansturing uitblijven of sta je voor de immense uitdaging je mensen door een grootscheepse verandering heen te leiden en vraag je je af hoe je dit succesvol kunt doen.

Verbindend communiceren kun je leren, ook als je het gevoel hebt er geen aanleg voor te hebben. Jij wilt toch het maximale eruit halen als leidinggevende? Laat mij je helpen. In een verhelderend gesprek ontvang je van mij in ieder geval drie strategieën die je direct kunt toepassen in je eigen situatie.

Door de eerste stappen te zetten zul je merken dat doeltreffend en verbindend leidinggeven ook voor jou weggelegd is!