Alles om ons heen draait om verbinding. We worden verbonden geboren. Die verbinding (onze navelstreng) wordt met zorg verbroken, maar om op te groeien tot gezonde volwassenen blijven we de rest van ons leven nieuwe verbindingen maken. Heb jij ooit een plantje zien groeien zonder dat de wortels verbinding maakten met de essentiële elementen; grond, water, zuurstof?

Kun je iets laten groeien zonder verbinding te maken?

Het is met organisaties niet anders. Die blijven voortbestaan op basis van de verbinding die ze hebben met hun doelen, hun mensen en hun klanten. Die elementen moeten goed verzorgd worden en in balans met elkaar verbonden zijn, wil er groei mogelijk zijn. Merk jij als manager ook wel eens dat je vergeet om daar voldoende aandacht aan te besteden? Is het in jouw organisatie een ondergeschoven kindje geworden? En waarom? Het wordt als moeilijk, onnodig of onbelangrijk gezien. Een gemiste kans. Eén die trouwens wel heftige gevolgen heeft. Vooral voor de mensen die de organisatie zo succesvol maken. Waarom zou je een kans op groei versterken laten schieten?

Verliest onze maatschappij langzaam de verbinding? 

Quote uit: ‘Kies voor Verbinding’:

“In onze maatschappij zijn we voortdurend op zoek naar een nieuw evenwicht als het gaat om verbinding.”

We willen verbonden zijn, denk maar aan hoeveel tijd en geld besteed wordt aan aanwezigheid op social media. We willen verbonden blijven met onze klanten. Tegelijkertijd worden medewerkers steeds flexibeler ingezet en willen we in toenemende mate sturen op resultaten.  Medewerkers moeten de klus klaren, maar hoeveel middelen worden ingezet om deze pilaren van onze dienstverlening in hun kracht te zetten? Is er ruimte om die verbinding te versterken? Misschien zie jij in jouw organisatielandschap ook continue tekenen van verandering. Reorganiseren, downscalen, “lean-en-mean”, flexibiliseren? Wat blijft er dan nog over van die verbinding? Of raken we die langzaam een beetje kwijt in al het verander-geweld?

Quote uit: ‘Kies voor Verbinding’:

“Onze wereld verandert in hoog tempo; de snelheid en mate van groei om ons heen zijn ongelooflijk groot. In een wereld waarin groei en ontwikkeling zo belangrijk zijn, hebben we elementen nodig die deze groei en ontwikkeling ondersteunen. Elementen die ons helpen de verbinding niet kwijt te raken.”

Jouw rol in het verbinden

Oké, dus er verandert veel, ook in jouw omgeving. Ja, je wilt er als leidinggevende zijn voor je mensen, maar er ligt ontzettend veel op je bordje. Je ziet dat er kansen te verzilveren zijn, maar hoe krijg je mensen mee en houd je ze aangehaakt? Emotiemanagement kan je hierbij helpen. Je op een open, doelgerichte en diepgaande wijze verbinden met je mensen. Dat kan op allerlei manieren. Het begint wel bij jou. Bij je houding, bij de kennis die je hebt over je eigen emoties en bij hoe open je staat om te leren hoe je de emoties van anderen kunt onderscheiden en gebruiken om gezamenlijk doelen te bereiken. Nee, dat is geen trucje, geen manipulatief geneuzel met psychologische drukmiddelen en al helemaal geen zweverig gedoe. Emotiemanagement is bewust anders leren kijken, kiezen voor verbinding en doelgericht handelen. Ook jij kunt dit leren. Het gaat om de verbindende schakel.

Quote uit: ‘Kies voor Verbinding’:

“Als jij in staat bent om emoties op waarde te schatten in het proces, kun je ze voor je laten werken in plaats van alleen maar als vervelende bijzaak te beschouwen.”

Emoties zijn de verbindende schakel. Misschien heb je nooit zo naar ze gekeken. Stonden ze je altijd meer in de weg. Dat kan anders.

In mijn boek ‘Kies voor Verbinding’ vertel ik je waarom aandacht geven aan verbinding zo belangrijk is. Misschien is dat niet het eerste waar je aan denkt als je aan het veranderen bent in een organisatie. Toch zijn groei en verbinding onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Kun jij de juiste prioriteit geven aan verbinding in jouw context? Waar moet je op letten? In mijn boek lees je er alles over. Mijn boek kun je hier bestellen.

Wellicht heb je na het lezen hiervan wel behoefte aan meer. Ik ga graag met je in gesprek. Dat is meer dan alleen maar een leuk praatje. Een echt waardevol gesprek (wordt wel heel leuk hoor ;-), boordevol inzichten over hoe jij in jouw situatie verbinding voor je kunt laten werken en kunt beginnen met groeien. Hoe jij emotiemanagement kunt gebruiken en dit praktisch kunt aanpakken, met concrete eerste stappen. Zie ik je binnenkort? Plan direct een afspraak in. Tot snel!

Loading...