We maken het allemaal wel eens mee in ons werk. Je denkt met een inhoudelijke discussie, vergadering of sessie bezig te zijn en plotseling wordt je geconfronteerd met de emoties van een ander. Het kan zijn dat er echt tranen aan te pas komen maar het kan ook zijn dat iemand zijn angst, onzekerheid, blijdschap of verdriet ergens over uit.

huilen

Misschien weet je eerst niet waar je het zoeken moet of sta je juist op het punt de ander eens even haarfijn uit te leggen dat zijn emoties de boel echt in de war gooien en dat hij of zij zich maar even snel moet herpakken…

Echt, dit soort reacties komen voor, vooral op het werk. Dat komt vaak omdat je zelf ook overdonderd bent, of het maakt in jou ook van alles los en daar was je niet op berekend. Als je dit herkent, mooi! Gefeliciteerd…je bent gewoon mens!

Er zijn echter 3 dingen die je sowieso niet moet doen, ook als je het moeilijk vind om met dit soort situaties om te gaan. Als jij het goed wil doen zorg dan dat dat je je vooral niet schuldig maakt aan:

1. Niet goed luisteren naar de ander

Laat voldoende stiltes vallen zodat de ander zijn verhaal kwijt kan, ook al lijkt dit doodeng, wees niet bang voor de stiltes. Het feit dat je je aandacht richt op de persoon, je instelt op luisteren en door je lichaamstaal laat blijken dat je echt luistert betekent vaak al veel.

2. Het gevoel van de ander negeren

Zorg ervoor dat je het gevoel van de ander erkent. Stel open vragen waarin hij of zij kan verduidelijken wat hij wel en niet ervaart. Ga er niet van uit dat de ander dezelfde ervaring heeft als jij. Laat hem of haar in zijn waarde. Doe in geen geval niet alsof er niets aan de hand is, dat zou jij ook niet kunnen waarderen.

3. Het gevoel van de ander niet serieus nemen

Zelfs als je het gevoel erkend hebt, is het belangrijk om te laten merken dat je het gevoel ook serieus neemt. Maak het niet minder door de ander erop te wijzen dat het allemaal wel meevalt. Probeer mee te schakelen met de hevigheid van het gevoel dat de ander aangeeft, ook als jij het niet zo heftig vind. Als je de ander het gevoel geeft dat wat hij ervaart door jou serieus genomen wordt, bouw je vertrouwen en respect op.

Misschien klinkt voorgaande je heel logisch in de oren en heb je het gevoel dat je dit al doet. Wees bij een volgende gelegenheid er dan extra op bedacht of je alle 3 stappen inderdaad toepast of dat je denkt ze toe te passen. Je zou het eens kunnen toetsen door op een later moment de persoon in kwestie nog eens eerlijk te vragen hoe je reactie op hem is overgekomen. Dan weet je uit eerste hand of je reactie passend was. Als het inderdaad zo is, probeer dan eens of je nog betere vragen kunt stellen of de persoon sneller op zijn gemak kunt stellen.

Om in alle situaties goed met emoties om te kunnen gaan heb je onder meer kennis en inlevingsvermogen nodig. Onder kennis valt kennis van de persoon, van jezelf maar ook van de werking van emoties en ook inlevingsvermogen bestaat uit meerdere facetten.

Nog meer leren over hoe jij goed met emoties kunt omgaan? Dit thema komt uitgebreider aan bod in mijn boek ‘Kies voor Verbinding. Benieuwd? Laat mij je meenemen in de wereld van emoties.